Szreniawa, rodziny Grojec, Chojnaccy

utworzone przez lip 12, 2020inne14 Komentarze

Wielokrotnie na moim blog pojawiały się wpisy związane ze Szreniawą. Poniżej prezentuję kolejne zdjęcia i informacje związane z tą okolicą. test.
Poszukiwania przynoszą coraz wiecej ciekawych historii.
Kilka tygodni temu skontaktowali się ze mną potomkowie rodzin Chojnackich i Grojców z okolic Szreniawy, obecnie mieszkający w Wielkiej Brytanii.
Po odszukaniu kilku pokoleń (aktualnie do drugiej połowy XVIII wieku)zamieszkujących dawniej okolice Szreniawy, przyszedł czas na informacje z XX wieku.

zdjęcie numer 1. Grojec, Pacia, Sulisławice rok 1934

Zdjęcie przesłane przez potomków rodziny Grojec z Sulisławic w parafii Szreniawa, potomkowie mieszkają obecnie w Wielkiej Brytanii. Zdjęcie było wykonane w Sulisławicach, w roku 1934.

na zdjęciu od lewej strony:
1. Fryderyk Pacia
2. Marianna Pacia z domu Grojec urodzona w 1913,
3. Marianna (Maria) Grojec (jej mężem był Jan Grojec urodzony w 1870 roku) Marianna z domu Dela urodzona w roku 1883 w Sulisławicach, córka Jerzego i Reginy z domu Micek.

Zdjęcie grobu / Jan Grojec 1870-
4. Zofia Grojec urodzona w roku 1924
5. Marianna Grojec z domu Laskowska urodzona w 1907 roku ze swoją małą córką
6. Danutą Grojec urodzoną w 1934 roku, (ojcem Danuty i mężem Marianny z domu Laskowskiej był Jan Grojecurodzony w 1910 roku (syn Jana Grojca urodzonego w 1870 roku i Marianny z domu Dela).
7. Anna Grojec ur. w 1921 r.

zdjęcie numer 2. Stanisława Chojnacka z domu Gorojec ze swoim bratem Janem Grojcem, rok 1929

Mężem Stanisławy Chojnackiej z domu Grojec był Marek Chojnacki mieszkali po śubie w Sulisławicach, a od 1928 roku we wsi Cisie.

zdjęcie numer 3. Rodzina Chojnackich
Od lewej na dole siedzi: 1. Marysia Chojnacka, 2. powyżej Marysi stoi Helena/Hela Chojnacka (córka Marka i Stanisławy Grojec) 3. Najmniejsze z dzieci (po prawej stronie na dole) to Danuta Grojec (córka Jana i Marii z Laskowskich). 4. Kobieta stojąca druga od prawej to Stanisława Chojnacka z domu Grojec.

Pozostałe osoby nie są znane, choć nie jest wykluczne, że również pochodzą z rodziny Grojec. Zdjęcie pochodzi z około 1937-1938 roku, wykonane było w miejscowiści Czarnokońce Wielkie, obwód tarnopolski.

W 1937 roku rodziny Jana Grojca, Anny (Hanny) Wieczorek z domu Grojec, Paweł Grojec i jego żona Maria Palska oraz Zofia Grojec, przeniosły się ze Szreniawy, Sulisławic i Cisia do obwodu Tarnopolskiego.


zdjęcie numer 4. Rodzina Grojców i Chojnackich rok około 1946, Afryka
Na zdjęciu; siedzi od lewej Maria Grojec z domu Dela, dziewczynka w stroju ludowym krakowskim Wiesława Wieczorek, Stanisława Chojnacka z domu Grojec,
górny rząd od lewej do prawej: Marysia Chojnacka, Danuta Grojec, Maria Grojec domu Laskowska, Helena Chojnacka i Anna /Hanka Wieczorek z domu Grojec.
Zdjęcie wykonane po roku 1942, najprawdopodobniej około 1946 roku.
Od wielu lat potomkowie poszukują zdjęć Marka Chojnackiego (urodozny w 1903 w Wierzchowisku/Szreniawa) i jego rodziców (Józef i Agata z domu Kwietniak).
Ze wspomnień potomków: „Rodzina Grojców i Chojnackich była rolnikami, uprawali ziemię w okolicy Szreniawy i Miechowa, a poźniej w obwodzie tarnopolskim. Kiedy 2 lutego 1940 roku rosjanie zaatakowali Polskę, zostali wywiezieni z domu i deportowani, pociągami bylęcymi wywieziono ich na Syberię. Zostali zesłani do obozu pracy zwanego Posiołek Skoczek, obwód kirowski na Syberii. Pozostali tam do uwolnienia, w lutym 1942 roku.
Zesłańcy zaczeli się kierować na południe, aby dołączyć do armii Andersa, która formowała się w Uzbekistanie. Podczas tej podróży zmarło kilku członków rodziny Wojtek Wieczorek i jego córeczka Maria Wieczorek, a poźniej Marek Chojnacki,który zmarł na tyfus 3 marca 1942 roku.
Syn Marka , Zdzisław dołączył do szkoły junackiej Andersa w 1942 roku, było to Marglanie w Uzbekistanie. Podróżował z armią przez Morze Kaspijskie do Palestyny . 3. Dywizja Strzelców Karpackiech i 2 Korpus Polski.
Jan Grojec i jego siostra Zosia Grojec również dołączyli do armii Andersa (Polskie Siły Powietrze).
Maria Grojec z domu Dela, Stanisława Chojnacka z domu Grójec, Helena Chojnacka, Marysia Chojnacka, Danuta Grojec, Maria Grojec z domu Laskowska, Anna /Hanka Wieczorek z domu Grojec, Wisława Wieczorek, również podróżowali przezMorze Kaspijskie i dostała do Teheranu.

zdjęcie 5. Grojec, Pacia, Konysz po 1945
Rodzina Wiktorii Grojec (1900 – 1969) córki Jana Grojec (ur.1870) Marii Dela (ur.1883).
Górny rząd od lewej do prawej :
Janka (Grojec) i jej mąż (nieznane nazwisko), Wanda (Grojec) i jej mąż Kazik (Kazimierz).
Środkowy rząd:
Wiktoria (matka Janka, Wandy i Stasi) Grojec, jej mąż to Piotr Konysz (?)  i Maria Pacia (panieńskie Grojec – siostra Wiktorii.
Siedząca dziewczyna to Stasia
Rodzina pochodziła z miejscowości Sulislawice. Po pewnym czasie Wiktoria z rodziną przeprowadziła się do Huty Szklanej koło Poznania, a rodzina Pacia do Warszawy. Nie wiadomo dokładnie gdzie zdjęcie zostało wykonane.
Wszystkie zdjęcia są własnością rodziny.
C.D.N
Mam nadzieję, że publikacja przyczyni się do poszerzenia wiedzy o mieszkańcach okolicy Szreniawy.
Zapraszamy do kontaktu.
Autor postu: Ania B.M i potomkowie Grojców i Chojnackich

14 komentarzy

  1. Danuta Mucha

    Babcia mojego męża Marianna Kalista(ur.1902,Szarkówka) pochodziła z Grojców. Mieszkała w Adamowicach – wieś łącząca się z Sulisławicami. Pradziadek Adam Grojec (ur.1865, Sulisławice) ożenił się z Urszulą Bieniec (1872) z Trzebienic. Prapradziadek: Ignacy Grojec ur.1839, Sulisławice 5.
    Babcia miała braci: Jan Grojec(1893), Andrzej Grojec(1894) i Józef Grojec(1905). Jeden z nich mieszkał w Ciesiu. Mam zdjęcie, na którego odwrocie jest tylko pieczątka: Foto: M.Bogusz Racławice. U tego samego fotografa zrobiono też drugie zdjęcie, na którym jest babcia Marianna Kalista z d.Grojec, jej brat … Grojec i mąż jej siostry Celiny Karcz z d. Grojec, którego imienia nie znam. Może komuś coś się skojarzy..

    Odpowiedz
      • Danuta Mucha

        Zdjęcie wysłałam dzisiaj na maila.

        Odpowiedz
        • Agata Palach

          Bardzo prosze o kontakt na adres: agatapalach@gmail.com Nie posiadam konta premium na My Heritage. Chciałabym wymienic kilka informacji rodzinnych. Zbyt dużo jest nieścisłości (tajemnic/ zagadek), które mam nadzieję wspólnie wyjaśnić.

          Odpowiedz
    • Agata Palach

      Niesamowite! W rocznice śmierci mojej Mamy, Antoniny Pałach z domu Karcz zgłębiam drzewo genealogiczne mojej rodziny na stronie MyHeritage.com Już od jakiegoś czasu widzę, że nie zgadza się nazwisko panieńskie mojej Babci Cecylii Karcz. W drzewie prowadzonym przez p. Muchę widzę , że Babcia była z domu Grojec, a ja całe życie żyłam w przeświadczeniu, że jej panieńskie nazwisko to Micek lub Micyk (tu były nieścisłość, nikt do końca tego nie zweryfikował). Teraz w komentarzu pani Muchy czytam właśnie o mojej Babci Cecylii Karcz, z domu Grojec! Mężem mojej Babci był Stefan Karcz, mój kochany Dziadek, który zmarł w roku 1985. Miejscowości Szrenica i Miechów pamiętam z dzieciństwa z opowiadań Babci. Jestem przekonana ze mamy wspólne korzenie z rodzina w powyższym artykule, ale nie potrafię tego połączyć. I na pewno gdzieś nastąpiła albo pomyłka, albo celowe ukrycie/zmiana nazwiska. Będę wdzięczna za kontakt z kimś z rodziny Mucha, kto prowadzi drzewo genealogiczne na MyHeritage.com

      Odpowiedz
      • Danuta Mucha

        Zagadka wyjaśniła się! Okazało się, że takie same zdjęcia są w albumie moich Teściów i w albumie Tosi Pałach, które przysłała mi Jej córka Agata. Tylko nasze zdjęcia są nieopisane a Tosia swoje opisała. I dzięki tym opisom ustaliłyśmy fakty. Katarzyna Paryż i Celina Karcz były siostrami! Ich nazwisko rodowe – to Micek! A ja znalazłam w archiwum akt urodzenia Wiktorii Grojec(1889), najstarszej siostry naszej babci Marianny Kalisty z Grojców. Obie były córkami Adama Grojca i Urszuli z Bieńców. Na marginesie tego aktu jest dopisek o ślubie Wiktorii 26.01.1910r. z Franciszkiem Mickiem. Jest też akt ur. Franciszka Micka z dopiskiem o ślubie oraz akt ich ślubu. Na innym zdjęciu jest w opisie nazwa miejscowości Kołtki, ok.1945r. Jest na nim 5 dziewcząt z komunii jednej z nich. Wiadomo było, że jedną z nich jest Katarzyna Paryż, chrzestna mojego męża Mariana. Tosia w opisie podała wszystkie. Są na nim 3 siostry Micek i ich dwie siostrzenice. Agacie udało się znaleźć w Grobonecie grób Wiktorii i Franciszka Micków w Kołtkach!Super! Chyba wyjechali zaraz po wojnie w zachodniopomorskie i tam mieszkali aż do śmierci. Rodzina Muchów wiedziała, że babcia Marianna Kalista miała jedną siostrę Annę Garnek z Grojców, młodszą o 6 lat. O tej drugiej, Wiktorii starszej o 13 lat – nie słyszeli, chociaż kontakty z Jej córkami Katarzyną i Celiną były utrzymywane. Obie były jeszcze w 1976r. na weselu siostry Mariana. Katarzyna mieszkała wtedy w Dąbrowie Górniczej a Celina w Krakowie.

        Odpowiedz
  2. Danuta Mucha

    Czy ten grób Jana Grojca(ur.1870) jest w Szreniawie?

    Odpowiedz
  3. Danuta Mucha

    Znajome miejsce.. Niedaleko jest grób dziadka mojego męża.. Czy wiadomo, kto jest przy grobie? Poszukam go przy najbliższym pobycie.

    Odpowiedz
  4. Genealogiczna Podróż w Przeszłość/Genealogy Journey into the past

    Pochowany Jan Grojec ur 1870 Sulisławice, syn Juliana i Teresy z Kałwów. Jan zmarł 18 maja 1932 , miał żone Marianne z domu Dela. na zdjęciu opisano „przy grobie Zosia Przybyła i jej córka Krysia”.Nie wiadomo w jaki sposób były spokrewnione z Janem Grojcem .

    Odpowiedz
  5. Danuta Mucha

    Na razie udało mi się znaleźć powiązanie tego Jana z 1870r. z rodziną mojego męża Mariana Muchy. Babcia Mariana – Marianna Kalista z Grojców była wnuczką Ignacego Grojca(1839-1898). Ignacy miał brata Juliana (ur.1842), który w 1862r. ożenił się z Teresą Kałwą(1840-1900). Ich synem był Jan Kanty(1870). Syn tego Jana – też Jan(ur.1910) – na zdj. z Częstochowy – ożenił się z Marianną Laskowską 14.09.1932r. Nie wiem, gdzie zmarł.

    Odpowiedz
  6. Danuta Mucha

    Na zdj. z Częstochowy – Jan Grojec(ur.1910) jest z siostrą Stanisławą Chojnacką(ur.1906), która od 1928r. mieszkała w Cisiu. Brat babci Mariana – też Jan Grojec(ur.1893), który ożenił się z Bronisławą Nasiek 7.02.1917r. – również mieszkał w Cisiu. Wysłałam Ci Aniu jego zdjęcie 15.07.2020 o godz.12:13.

    Odpowiedz
  7. Danuta Mucha

    Czy mogę zamieścić to zdj. z Częstochowy w naszym drzewie genealogicznym w MyHeritage?

    Odpowiedz
  8. Danuta Mucha

    Rodzice braci: Ignacego i Juliana Grojców – to Wawrzyniec Grojec(ok.1802-1855) i Brygida z Ziołów(ok.1806-1863). To przodkowie wspólni Grojców.

    Odpowiedz

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. Cudne miejsce -Cisie « Genealogiczna Podróż w Przeszłość - […] Szreniawa, rodziny Grojec, Chojnaccy […]

Odpowiedz Agata Palach Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.